Thursday, December 23, 2010

Kepuasan dalam bekerja !

Tak puas la.... tolong aku! Aku cam tengah boring gila ni.... pls.... pls... pls.....

Ini ayat aku beberapa bulan lepas.... in fact memang aku tengah rasa skarang... tapi taklah seteruk dulu.... aku pun da mula rasa happy skit since en proyek menej da mula kasik keje kat aku.... cuba bayangkan , berapa bulan menganggur di ofis... gila bosan sampai nak menitis air mata.... jawatan yang disandang sekadar hiasan.... da dimamah bumi da pun skang.... kini ku seperti seorang setiausaha yang asyik men-photostat dan asyik tup tap tup tap fail dokumen untuk simpan info2 tentang proyek di dalamnya. Pulak, skang ni diberi tugas menyimpan dokumen / merekodkan dokumen masuk....

Haha.... rasa nak membunuh orang.... sebab penat2 belajar architecture, jadi secretary pulak ye.... hehehehe~

Tapi, ini semua pasti ada hikmah. Di mana aku selama ni begitu asyik memandang tinggi pada kerjaku je, tanpa memikirkan yang orang lain pun hebat. Baru la aku dapat rasa yang keje secretary type ni bukan la semudah mana. Leceh walaupun senang. Kalau salah satu, buat semula, no endorsement ye.... huh! letih! taknak da!!

Hehe.... Alhamdulillah. Allah mendengar rintihan aku. bosan, bosan, bosan budak ni... nah! kasik kau keje banyak2! Walaupun keje di opis seperti kais pagi makan tengah hari, kais petang makan malam, aku dapat juga mem-praktis senibina dalam freelancing.... happy sangat.... sebab tak sangka sungguh orang appreciate keje aku yang tidak berapa best tu nak compare orang lain punya... terima kasih kepada semua pihak yang memberi kepercayaan kepada aku! :D

Selepas saat-saat dilema tiba sampai skang, da 4 jobs done dan sume berbayar. Yang best tu, yuran belajor part time dapek gak dibayar. balance yg quite a lot tu guna duit freelancing aku! Alhamdulillah.... Cuma, bila da ada kelas, aku rasa commitment lebih banyak da skang. Nak pegi keje, pegi kelas, belajar, freelance, jadi anak... aiyo... manusia comel cam i da mula busy tahun depan! but, i need all these so that i won't be bored.... but how can i menej me??!!! pls!!!

tidak. jangan ragu dan jangan kelam. jika aku selalu ingat Allah, mintak pada dia pertolongan, bersyukur pada Dia bila aku happy, InsyaAllah Allah takkan tinggalkan aku terkontang-kanting. Kalo terkontang sekalipun, aku kene anggap ni sume dugaan Dia supaya kita selalu ingat dan menyayangi Dia. hehe, aku harap kata-kata ni akan selalu aku ingat .... amin.... (gila motivasi!)

Keje ni aku anggap kepuasan. maksud aku, keje aku la. keje yang aku suka buat. iaitu keje senibina. kepuasan tahap maksimum. kalo orang suruh kawen tapi keje tengah go on, aku rasa aku kene siapkan keje dulu baru kawen. bukan taknak kawen, tapi keje senibina selalu memerlukan masa aku. nanti bila sudah berumahtangga, masa aku kene divide lagi banyak, especially sang suami asyik pulak nak saat2 itu berlaku kerap. tensi!!!

Oh. Takut pulak nanti jadi andartu. tapi, selagi belum dapat part 2, title AR, rumah / harta, keje stable, rasa macam tak senang duduk. Cita-cita besar memerlukan pengorbanan besar. Dan kekayaan bukan priority skang, tapi recognition in architecture world adalah kepuasan. ;)

Kesimpulan, segala perkara yang kita buat dan yang kita ada, itu semua hak dan pemberian yang Maha Esa. Bukan milik kita. So, kalo ade rezeki lebih, masa yang banyak, berbuat baiklah sesama manusia, share good things together, especially ibu bapa kita yang sudah meningkat tua. kalo kita jadi anak yang baik, insyaAllah anak2 kita pun buat baik ngan kita....

ok. aku mengarut la pulak. bye.


- belladiana -










No comments:

Post a Comment